Aubergine kærlighed

Jeg elsker auberginer og hvis en ret kan tilføjes aubergine, så er der ingen tvivl om at det er hvad jeg gør! Har tilberedt aubergine på alle tænkelige måder, men er helt sikkert mest fortaler for at den får en lille smule olie! Jeg har også læst om at dampet aubergine skulle være en dejlig oplevelse, det må jeg helt sikkert prøve!

Min kærlighed for auberginer startede da jeg boede i Odense på et kollegium, her smagte jeg for første gang en virkelig perfekt tilberedt aubergine. Jeg husker tydeligt at auberginen var hovedpersonen i en salat med tomater og frisk basilikum, og så lidt balsamico eddike henover. Jeg har ikke lavet den i et stykke tid, og har derfor ikke lige nogle billeder af retten, men den er ligeså let som den lyder, og passer perfekt til for eksempel lasagne eller en anden pastaret med tomat.
Når jeg ikke rigtig er sulten om aftenen, er det tidspunktet jeg er mest opfindsom i køkkenet. Madlavning skal ikke bare være en pligt, det skal være en nydelse. Derfor skal jeg finde min kreative side frem når maven ikke skriger efter mad, men jeg ved at jeg skal have noget at spise, ellers bliver jeg bare sulten senere eller mangler energi hen på aftenen.

I lørdags var én af de aftener hvor maven ikke havde lyst til mad, så jeg stak hovedet ind i køleskabet og kom på denne ret! Udover tårnet, fik jeg lidt rester fra dagen før: kartofler, gulerødder og squash, som lige blev sauteret på en pande.

Aubergine-tårnet med tomat og frisk mozzarellaost

Det skal du bruge:

  • Aubergine i ½ cm skiver
  • Tomat i skiver
  • Frisk mozzarellaost i tynde skiver
  • Basilikum
  • Salt og peber

Sådan gør du:
Bag auberginen i ovnen på 180 grader i ca 15-20 minutter til de er gyldne og bløde. Byg så et tårn op ved brug af de forskellige ting, start og slut med aubergine. Kværn lidt salt og peber imellem nogle af lagene og læg eventuelt også lidt frisk basilikum imellem.

Sæt tårnet tilbage i den varme ovn, og giv den 5-10 minutter, til osten er smeltet og tomaterne er gennemvarme!

Server med det samme med lidt frisk basilikum på toppen. MUMS!!

NB! Server dette som en forret, eller som tilbehør til en omgang pasta med tomatsovs! Men den går også udemærket til nye kartofler og en bøf!

Skriv et svar

