Den lette ærtesuppe

Jeg elsker suppe, til tider, og hvis jeg skal have suppe så skal det smage af noget!

Dette suppe fandt jeg i en Jamie Oliver kogebog, men er gået lidt væk fra den oprindelige opskrift. Suppen er god både som forret, hovedret og til frokost.

Opskriften svare til ca. 2 portioner og kan ganges op.

Det skal du bruge:

  • 1 Forårsløg i store skiver
  • Ca. 5 blade Frisk mynte
  • Ca. 200g Frosne ærter
  • 2 stk. gulerødder fint revet
  • Ca. 3-4 dl Fond (her brugte jeg min egen lammefond)
  • Ca. ½ dl Fløde (efter smag, jeg brugte 7% ”fløde” da jeg ikke kan tåle den fede fløde, kaffefløde kan også bruges)
  • Salt og peber

Tilbehør:

  • Brød
  • Røget skinke fx parma
  • Cremefraiche
  • Evt. Squash bagt i ovnen

Sådan gør du:
Sauter hakket frisk mynte og forårsløg i lidt smør på lav varme i et par minutter til forårsløget er blødt. Skru op for varmen, tilsæt ærter, revet gulerod og fond. Bring det i kog, skru ned for varmen igen, og tilsæt fløden, lad suppen stå og simre i ca. 15 minutter. Blend suppen til den er lind, og smag til med salt og peber.
Skær et par skriver brød i skiver og kom lidt olivenolie, finthakket mynte, salt og peber på brødet rist den i en varm ovn til brødet et let gylden og sprødt. På samme tid lægger du et par stykket røget skinke på bagepapiret sammen med brødet. Skinken skal være sprød, tag den eventuelt ud halvvejs og dup den tør fra fedtet og bag den sprød på den anden side. Jeg lavede desuden lidt squash i ovnen, som fik lidt olivenolie, salt og peber.
Server suppen med cremefraiche, skinke, brød og lidt frisk mynte.
NB! Denne suppe er også super dagen efter, hvor man bare skal bruge lidt tid på at lave tilbehøret i oven, og så mikrobølge suppen😉

TIP: Kom også en smule hakket frisk Chili og hvidløg i, sammen med forårsløgene, og suppen får lige lidt mere kant!😉 ENJOY!

Skriv et svar

