Græskar suppe

Jeg har altid været forundret over hvad man skal gøre med den orange grøntsag, så en dag sidste efterår, bestemte jeg mig bare at købe et Hokkaidogræskar og prøve mig frem. Og denne suppe endte med at blive retten over alle retter resten af græskar sæsonen.

I aften havde jeg virkeligt brug en omgang suppe! I morges brækkede jeg nemlig stykker af 2 tænder og den ene er også blevet løs, noget der skete da jeg tog et bid af et stykke HVIDT brød!

  • 2 løg
  • 1 hokaido græskar i tern
  • 4 gulerødder
  • 2 tomater (i tern)
  • 2 fed Hvidløg
  • ½ frisk chili
  • 1 l fond (grøntsags- eller hønsefond)

Topping forslag:

  • Ristet rugbrød
  • Cremefraiche
  • Revet ost (efter smag og behag)
  • Ristet kyllingestykker
  • Stegt fisk
  • Bacon

Blancher løg i lidt varm olie, tilsæt hakket hvidløg og chili. Når løgene er blevet blanke, tilsæt så grøntsagerne. Lad grøntsagerne svitse i blandingen før fonden tilsættes. Lad retten stå i ca. 20 min indtil grøntsagerne er bløde, men ikke helt udkogte. Blend så suppen til ønsket konsistens. Elsker selv når suppen stadig har lidt ”klumper”.


Server suppen med ristet rugbrød i tern, lidt cremefraiche og en smule revet ost. Har selv erfaring med at ristet kyllingestykker eller bacon også er lækkert, især hvis det serveres for nogen der bestemt ikke kan undværer kød.

Har også læst et eller andet sted at hvis man tilsætter lidt peanutbutter i den blendet supper skulle være vildt lækkert… men kan desværre ikke tåle peanuts, så kan ikke sige god for det.

NB! Tilsæt eventuelt også kartofler, porre og/eller squash.

Alternativ:

Skriv et svar

