Risotto madklub

Risotto har altid været en ret jeg har set som meget kompliceret at lave, og har derfor aldrig begivet mig ud i retten. En anden grund til dette kan også være at jeg ikke kan huske at jeg har smagt denne risret. Men da jeg har sat mig det mål med denne madblog, at jeg vil prøve nye retter, så skulle der selvfølgelig eksperimenteres med retten.

Jeg skulle stå for madklubben på kollegiet, og jeg begravede mig i forskellige opskrifter fra kogebøger, som vi har 20+ af på mit køkken, og søgen på nettet. Jeg skulle jo finde den bedste opskrift😉

Endte med at vælge en Jamie Oliver opskrift, som virkede lækker og havde mange lighedstegn med de mange andre opskrifter. Det de alle havde tilfælles var at de havde grøntsager (eg. løg, hvidløg, blegselleri), ris, fond og parmesanost i. Retten virkede derfor som en ret jeg kunne være kreativ med;)

Men som sagt besluttede jeg mig for at gå efter en opskrift den første gang, men et par dage efter gik jeg mine egne veje og wingede en omgang risotto med hokkaido græskar. Og siden jeg er en fattig studerende, og vi har et max budget på 25 kroner pr person i madklubben, så har jeg brugt grødris i stedet for at investere i de rigtige risotto ris;)

Jeg vil faktisk være så fræk og fortælle at jeg har den overbevisning at mængden af de forskellige ting er lidt op til dig selv!

Risotto 2 pyntet med frisk koriander

Det skal du bruge:

Risotto 1:

  • 2 løg (finthakket)
  • 2 fed hvidløg (finthakket)
  • 1 stang bladselleri (i tynde skiver)
  • 300 gr grødris (eller risotto ris)
  • 1 glas tør hvidvin
  • ca 1- 1 1/2 l fond
  • 100 gr parmesanost (frisk revet)
  • Smør
  • Blandet svampe
  • Bredbladet persille

Risotto 2:

  • 2 rødløg finthakket
  • 2 fed hvidløg finthakket
  • Lidt hokkaido græskar i små tern
  • 300 gr. Grødris (eller risottoris)
  • 1 glas tør hvidvin
  • ca. 1 l fond
  • ca 100 gr. Parmesanost
  • Smør/olie

Fremgangs måde:

Steg løg og hvidløg i lidt smør eller olie ved middel varme, til de er blanke og bløde. Tilsæt derefter bladsellerien/hokkaido græskar og steg dem til de er godt bløde, de skal stort set være  færdig tilberedt.

Skru op for varmen og tilsæt risene. Rør godt så de alle bliver blanke, dette tager ca. 5 minutter. Hvidvinen tilsættes og lad risene suge vinen imens alkoholen fordamper, under omrøring! Skru lidt ned for varmen igen! Derefter tilsættes fond ca 1 dl af gangen og når risene har taget væsken til sig, tilsættes endnu 1 dl. Sørg for at Dette fortsætter du så med til risene er dejlig bløde og du har en lind grød. Tag gryden af varmen og rør osten i. Smag til med salt og peber.

Lad risottoen hvile i ca 2 minutter før den serveres så smagen kan samle sig. Jamie Oliver skriver at denne hviletid er meget vigtig! Og jeg kan kun give ham ret! Dette glæder også alt kød!

Hvis du vælger at komme svampe i, skal disse renses og steges på en pande, og tilsæt dem til risottoen lige før servering.

Risotto 1 med kylling indpakket i parmaskinke

Skriv et svar

