Bedstemors kringle

Min kære bedstemor, som desværre ikke er hos os mere, lavede den bedste kringle. Hun var kendt for denne kringle i familien og hver gang hun fik besøg var der hjemmelavet kringle på bordet. Og det var også sådan at når vi børnebørn kom på besøg var der altid lavet lidt ekstra så vi fik en hel kringle med hjem. Sidste gang jeg var på besøg hos hende spurgte jeg om opskriften, dette viste sig også at være den sidste gang at jeg så hende. Derfor betyder denne opskrift også ekstra meget for mig.

Jeg har prøvet at lave kringlen en del gange men den bliver aldrig helt rigtig, grunden til at den ikke smager helt som bedstemor lavede den, kan blandt andet være at da hun skulle give mig opskriften var det hele sådan cirka. Men jeg har som mål at blive ved med at prøve indtil den sidder i skabet, og opfordrer jer til at gøre det samme.

Dejen:

  • 100 gr. gær
  • 3 dl Mælk lun (varm den lidt op)
  • 4 spsk. sukker
  • 300 gr. Margarine smeltet (må ikke blive brun)
  • 3 æg
  • mel til det er en lind masse (ca. 300 g)

Creme:

  • 125 gr. margarine (blød)
  • 10 spsk. sukker
  • Vanilje sukker
  • kanel
  • knuste makroner

Gæren opløses i den lunkne mælk, pas på at mælken ikke er for varm/kold, så ødelægger det gæringsprocessen.  Tilsæt sukkeret og lad det stå i ca. 3-5 min så gæringen kan skydes i gang. Tilsæt det smeltet margarine, der er kølet lidt af, og æg. Tilsæt så melet lidt efter lidt til massen hænger sammen, og kan rulles ud. Rul delen ud, og lav 4 plader, så de alle kan være på et stykke bagepapir.

Smør cremen ud på midten af hver af de fire stykker. Vend ca. 2 cm af enderne, og af siderne ind over cremen. Lad kringlerne hæve i 20 min lunt, gerne ovenpå oliefyret, som min kære bedstemor sagde. Pensel kringlen med mælk, og strø sukker over. Bages på 200 grader til den er lysebrun, dvs. ca. 15 min, alt efter hvilken ovn du har.

Kringlen er yderst velegnet til at fryse ned, den skal så bare en ovnen i ca 20 minutter. Jeg laver derfor altid en ordentlig portion, så når der kommer uventet besøg kan de blive forkælet med Bedstemors kringle.

Skriv et svar

