Hangover Burger

På mit kollegium køkken har vi madklub 2 gange om ugen, Onsdag og Søndag. Dette betyder at vi skiftes om at lave mad, og dem der vil spise med skriver sig så på.

I Søndags var det min tur til at lave mad, eller jeg meldte mig frivilligt da vi have Tour De Chambre (TDC) Lørdag, hvor vi gik rundt på alle værelser hvor der hvert sted var et tema med leg og drik der på en eller anden måde skulle passe til temaet. Det overordnet tema var “I mit tidligere liv var jeg…” TDC er en super tradition på mange kollegier, og en rigtig god måde at ryste folk sammen. Men det er ofte også en aften hvor man får en del forskelligt alkohol indenbords, og derved er tømmermænd næste umuligt at undgå. I min bog er tømmermænd lig med Hangover Burger.

Da jeg var nede og handle havde de kun virkeligt kedelige burgerboller, så de blev lavet for bunden. Men jeg bager næsten hver uge, så er efterhånden ret rutineret i at lave dem, derfor har jeg kun ca. mål på sådan noget som mel.

Hangover Burger til 7 personer:

Burgerboller:

    • Ca. 9 dl lunken vand (hvis det er for varmt så ødelægges gæringsprocessen)
    • 1 pakke gær
    • 2 spsk sukker
    • 3 tsk salt
    • 1 spsk olie
    • ca. 200g Grovmel af en art (jeg brugte grahamsmel, grov spelt mel)
    • ca. 2 dl grovvalset havregryn
    • ca. 5-600 g hvedemel (eller indtil dejen er samlet flot, og ikke er kliseret)
    • Mælk, æg eller kaffe til pensling

Gæren smuldres ned i den lunkne vand, og tilsæt sukkeret. Lad det stå i 5-10 minutter, hvilket får gærings processen i gang. Tilsæt så salt, olie og den grove mel og havregryn. Mix det sammen med en håndmixer, tilsæt hvedemel lidt efter lidt til dejen er samlet og kan hældes færdig med hænderne. Dejen skal ikke klistre men skal heller ikke være tør. Jeg plejer at kører med håndmixer i ca. 15+ minutter, da jeg har erfaret at jo længere at jeg ælder desto bedre krumme får man.

Dæk skålen hvori dejen er, over med et fugtigt viskestykke og lad det hæve på køkkenbordet i ca. 1 time, til den er vokset til dobbelt størrelse. Derefter æltes luften ud af dejen på køkkenbordet, og formes i lige store flade brød. Bollerne lægges på bageplade og igen dækkes til med et viskestykke, hvor de efterhæver i ca. 20 minutter. Tænd ovnen og stil den på max. grader.

Pensel bollerne med æg, mælk eller kaffe. Kom bagepladerne i den forvarmet ovn, og giv dem ca. 15 minutter. Kig til bollerne undervejs, hvis de bliver for mørke skrues der ned for varmen. Tjek om bollerne er færdige ved at banke på undersiden af dem, hvis de lyder hule er de færdige.

Bøfferne:

    • Oksekød (ca. 200 gr. pr. person)
    • Sennep (ca. 1 tsk pr. 200 g)
    • Rasp eller mel (ca. 2 spsk. pr. 200 gr)
    • Æg (ca. 1 æg pr. 500 gr.)
    • Hvidløg (efter smag og behag)
    • Chili pulver (efter smag og behag)
    • Evt lidt krydderurter
    • Salt og peber

Bland det hele sammen, og steg det flade bøffer på en brand-varm pande med fedtstof.

Tilbehør:

  • Dressing (mayo+creme fraice+chilipulver+salt&peber)
  • Salat
  • Agurk
  • Tomat
  • Ketchup
  • Sennep
  • Evt. pommesfrites eller en grøn salat

Lav din burger efter smag og behag. Mums!

Skriv et svar

