Hjemmesyltede rødbeder (Farmors rødbeder)

De røde sataner har altid været én af mine favoritter. Og i min familie har min Farmor altid været leverandør til alle julefrokoster i familien med de bedste hjemmesyltet rødbeder EVER!

Det at sylte er også noget der er ved at komme lidt på mode igen, af god grund, for hvorfor købe rødbeder fyldt med tilsætningsstoffer, når man kan lave dem selv. Og det bedste er at de smager bare sååå meget bedre når man selv har stået over gryderne.😉 Det sværeste er dog at finde den perfekte størrelse sylteglas, jeg har købt to 1,5 sylteglas.

Men her får I opskriften over alle opskrifter på de nemmeste hjemmesyltet rødbeder😉

  • 10-12 stk rødbeder (helst de aflange)
  • 3 dl eddike
  • 3 dl sukker

Kog rødbederne i en gryde i ca. 1 time. Køl de kogte rødbeder ned ved at lade dem stå lidt under den kolde hane. Når rødbederne er kølet ned skæres toppen af og skrællen skal let ‘smuttes’ af. Skræ rødbederne i ønsket tykkelse (jeg foretrækker 4 mm, da det gerne må have lidt bid). Kom rødbederne op i et skoldet og rengjort sylteglas. Sylteglasset kan evt skylles med Atamon (kan købes i de fleste velassorteret supermarkeder), hvis man vil være helt sikker på at der ingen bakterier er (jeg gør det ikke).

Hæld sukker og eddike i en gryde og varm væden op til sukkeret er smeltet. Smag væden, den skal have en fin balance mellem sødt og surt. Hæld væden over rødbederne i sylteglasset. Luk glasset med det samme, og køl det lidt ned på køkkenbordet før det kommer i køleskabet.

Hvis man ønsker at have det i køkkenskabet, fx. hvis køleskabspladsen er begrænset;) Så tilsættet 1 teske Atamon i den varme væde, efter det er taget af kogepladen. Dette er et råd fra min farmor, jeg har ikke selv prøvet det da jeg altid laver en mindre portion og altid finder plads i køleskabet (selvom jeg kun har en enkelt hylde, da jeg deler køleskab med 2 andre her på kollegiet)

Skriv et svar

