‘Den gode’ – lasagne med aubergine

Lasagne har altid været min én af mine yndlings retter siden jeg har helt lille. Og når jeg skal lave den sikre ret til en hel stak venner, laver jeg ofte denne lasagne. Den er svær at gå galt i byen med, og den er efterhånden blevet så kendt blandt veninderne fra mit tidligere kollegium, at de har døbt den til ”den gode”. Meget smigret vil jeg også indrømme at det er min yndlingsret og den er også vildt lækker dagen efter.

Lasagnen er super til en madklub da den let kan ganges op.

Dette skal du bruge:
Gryde, Ovn, ildfast fad

Til 4 personer:

Kødsovs:
2 Løg i tern
2 Hvidløg
1/4 hakket frisk chili el. lidt chili pulver
500gr Oksekød
4 gulerødder
150gr knoldselleri (kan undlades, men giver altså den lige lidt mere kant end en alm. kødsovs)
1/2  Squash i tern
2 dåser flået tomater
Fond (2 dl, oksekød)
Laurbærblade
Tørret oregano, timian eller basilikum (efter smag og behag)
Evt. Lidt tomatpuré eller ketchup 
2 auberginer i 1 cm tykke skiver
Lasagneplader (gerne friske)
Frisk mozzarellaost

Bechamelsauce:
½ l mælk
2,5 spsk. mel
Smør
Revet ost (gem lidt ost til at gratinere lasagnen før den skal i ovnen, til osteelskerne)

Sådan gør du:

Kødsovs:
Løg, hvidløg og chili steges i olie ved middel varme i en gryde. Tilsæt derefter kødet som brunes let. Derefter vendes gulerødder, knoldselleri og squash desuden i gryden.  Tilsæt krydderierne og lidt salt og peber. Afslut med tomaterne, fonden og laurbærbladene.

Lad retten stå i min. 20-40 min under låg. Tag eventuelt låget af de sidste 10 min så den kan koge lidt ind.

Auberginerne i skiver saltes og lad dem stå i ca 10 min, tør derefter saltet af med noget køkkenrulle. Dette gør auberginerne mindre bitre. Placer dem på en bageplade med bagepapir. Pladen sættes i en ovn på 200 grader i ca. 15 min, til de tager lidt farve. Pas på at de ikke får for lang tid så bliver de kedelige og tørre.

Bechamelsauce:
Her laver de fleste en opkogt sovs, men det går altid galt for mig, så her er min lille løsning jeg har lært af min far. Derudover er denne version også lidt mere mager, da jeg kun bruger en lille klat smør.

Kom mælken og melet i en kold gryde, pisk det sammen så der er ingen klumper. Sæt gryden på varmen, man skal huske at være over den, og sørge for at den ikke brænder på. Når saucen er godt varm, tilsæt så lidt smør. Når den kommer op og småkoge, tilsættes osten. Smag saucen til med friskrevet muskatnød, salt og evt lidt mere ost. Når saucen er tyk er det tid til at samle lasagnen.

Samling af lasagnen i et ildfast fad:

Smag kødsovsen til med salt, peber og evt. lidt tomatpuré eller ketchup, hvis du er pjattet med tomat.

Start med lidt sovs, og byg så op, aubergine, kødsovs, pastaplader, bechamelsauce, mozzarellaost osv. Jeg starter altid med aubergine og slutter med aubergine. Slut af med bechamelsauce og revet ost (evt parmesan). Bages i ovnen ved 180 grader i ca. 35 minutter. Ved brug af friske lasagneplader skal retten have ca. 20 minutter. Se efter om pladerne er bløde og færdige, da jeg har erfaret at tilberedningstiden ofte afhænger af ovnen!

Tilbehør:
En frisk og sprød salat. Her har jeg valgt at servere det på en bund af frisk spinat og gulerod.

Skriv et svar

